1394-04-02 14:34
2123
0
16537
توصیه های دکتر برزگر برای ماه رمضان؛

سحری و افطار چی بخوریم و چی نخوریم ؟

ماه مبارک رمضان با فصل گرما و روزهای طولانی همراه شده و بی شک اغلب بدنبال مناسب ترین روش روزه داری هستند تا دچار مشکلات خاص، کم آبی، ضعف شدید، افت قند، فشار و بی حالی نشده و از فیوضات همه جانبه این ماه پرخیر و برکت بهره مند شوند.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه، حجت برزگر دکترای تخصصی تربیت بدنی و علوم ورزشی با گرایش علوم تغذیه ای در این خصوص با تشریح نکات کلیدی حفظ سلامتی روزه داران نوشت: در ایام روزه داری به این مهم توجه داشته باشید که فقط با یک برنامه غذایی متعادل و متناسب شامل هرم کامل غذایی، متنوع و متعادل و تقریباً شبیه عادات غذایی گذشته تان در 2 وعده مهم افطار و سحری، از تاثیرات سودمند روزه داری بهره خواهید جست.

پیشنهاد می کنم به هیج وجه در این ایام، فقط به 2 وعده افطار و سحر اکتفا نکنید و 2 میان وعده و شام را هم به آن اضافه کنید. یکی 1.5ساعت پس از افطار و دیگری 1.5 ساعت پس از سحری و 3 ساعت پس از افطار نیز شام سبک صرف کنید.

هرگز از آب سرد برای شروع استفاده نکنید، یعنی با یک استکان آب نیمگرم یا جوشیده سرد شد و یا چای کم رنگ و خرما روزه تان را باز کنید یا نصف لیوان یا یک فنجان شیر کم چرب و یک قاشق عسل یا کمی فرنی جهت تعدیل ذخایرگلیکوژنی مصرف شده و سفیده آب پزی تخم مرغ یا پنیر کم چرب و سبزی و گوجه خام و یک کف دست نان سبوس دار یا قلاچ مغز گرفته یا سه کف دست لواش دور گرفته، 3 ساعت بعد هم شام که خیلی سبک باشد مانند انواع سوپ های کم چرب و کم نمک جهت تعدیل آب و دهیدراتاسیون بدن و تامین املاح و دیگراحتیاجات مورد نیاز بدن میل کنید.

مثل همیشه توصیه می کنم که سرخ کردنی، چربیجات و غذاهای چرب و پرنشاسته، پرحجم و دیرهضم بخصوص انواع فست فودها و حتی سوپ و آش و حلیم های غلیظ و پرچرب که پیاز داغ شده اند، خودداری کنید چرا که بشدت دچار مشکلات گوارشی و بد هضمی روبرو خواهید شد و بی تردید موجب اضافه وزن کاذب و افزایش سطح تری گلیسرید و کلسترول بد خون شما خواهد شد.

لذا شایسته است که ضمن رعایت موارد فوق بیشتر از سوپ های رقیق و کم چرب و بسیار کم نمک و بیشتر از غذاهای غیرسرخ شده و کم نمک استفاده کنید.

سالاد فصل بدون پیاز با یک قاشق روغن زیتون بی بو فراموش نشود. افطار و شام را یکجا میل نکنید چون معده شما ساعت ها خالی بوده و نباید زیاد به آن فشار آورید، ولی مابین افطار و شام و تا سحر با فاصله چند لیوان آب و سبزی های برگ پهن فصلی و میوه های تازه فصلی بجز خربزه و موز و انگور به همراه 2 عدد خرما خشک مصرف کنید.

برای سحر هم طبق توصیه عمل نمائید یعنی کم حجم، متناسب و متعادل، کم چرب و کم نمک باشد، به اضافه 2 عدد خرما.

نیم ساعت مانده به اذان سحری دست از غذا بکشید. نخ دندان کشیده یا خلال کرده و حتما "مسواک بزنید.

حدود 5 دقیقه مانده به اذان 2عدد خرما و یا میوه مجاز فصلی و برای رفع بیم از تشنگی در طول روز و دفع سموم و مواد زائد و تعدیل دمای بدن به میزان کافی آب بنوشید.

توجه داشته باشید؛ آرام و جویده جویده غدا ابخورید، وسط غذا آب و مایعات ننوشید. نیم ساعت بعد و یا قبل از صرف غذا آب بنوشید. از قندهای مصنوعی بخصوص زولبیا و بامیه و .... حتی الامکان استفاده نکنید چون قند زیادی به یکباره وارد بدن شده و در این هنگام لوزالمعده یا پانکراس جهت کنترل قند اضافی، انسولین ترشح می کند که این عمل باعث اختلال شدیدی در متابولیسم و سوخت و ساز چربی ها و همچنین فت برنرو چربی سوزی را مختل یا خنثی خواهد کرد که ازعوارض عمده و سوغات ناخوشایند آن ناراحتی های گوارشی و ایجاد چاقی بخصوص در نواحی پهلو می باشد.

همچنین از مصرف زیاد تنقلات بویژه شور شده ها در فاصله بین افطار و سحری خودداری کنید چون علاوه بر شوری، دیر هضم نیز هستند و باعث عطش فراوان و تشنگی زیاد در طول روز شده و احساس گرسنگی کمی درهنگام سحری خواهید کرد.

ضمناً اگر در این ایام ورزش می کنید چنانچه هدفتان چربی سوزی و کاهش ذخایرچربی بدن است، در طول روز ورزش اشکالی ندارد ولی اگر با اهداف دیگر مانند افزایش حجم وقدرت و توان عضلانی تمرین می کنید 1.5 تا 2 ساعت پس از افطار مناسب تر است ولی قبل از تمرین و در حین تمرین بصورت جرعه جرعه آب با دمای 5 الی 6 درجه ترجیحاً با طعم لیمویی بنوشید.

التماس دعا داریم. ما و همه نیازمندان را از دعای خیر خود در این ماه پرخیر و برکت بهره مند فرمائید.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.